10 مزیت سرمایه گذاری در ساخت هتل

۱۰ مزیت سرمایه گذاری در ساخت هتل؛ صنعت هتلداری یکی از پیشروترین و پررونق‌ترین صنایع امروز جهان است. صنعتی که با افزایش مداوم سفر به ویژه پس از پایان دوران همه‌گیری کرونا و رشد فزاینده گردشگری روزبه‌روز گسترش بیشتری پیدا می‌کند. این شرایط نیز سرمایه‌گذاری در ساخت هتل را تبدیل به فعالیت اقتصادی سودآور برای فرد و جامعه کرده است.

تاجایی که بر اساس گزارش جهانی صنعت هتلداری در سال ۲۰۲۳، پیش بینی می‌شود که میانگین نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری (IRR) در ساخت هتل‌ها در سراسر جهان ۱۵ درصد باشد. این نرخ بازدهی بالاتر از نرخ بازدهی بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های دیگر است.

سرمایه‌گذاری در ساخت هتل البته فقط مزیت‌های مالی ندارد، بلکه مزیت‌های غیرمالی و اجتماعی هم دارد. اما سوال اینجاست که این مزیت‌ها دقیقا چیست که فقط در سال گذشته میلادی ۱.۲ تریلیون دلار را جذب صنعت هتل‌سازی کرده است؟

در این مقاله قصد داریم تا ۱۰ مزیت سرمایه‌گذاری در ساخت هتل را بررسی کنیم. مزیت‌هایی که سرمایه‌گذاری در هتل‌سازی را تبدیل به سرمایه‌گذاری مطمئن در جهان کرده است.

مزایای مالی سرمایه‌گذاری در ساخت هتل

در ابتدا مزایای مالی سرمایه‌گذاری در ساخت هتل را بررسی کنیم. مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • بازگشت سرمایه بالا: هتل‌ها دارایی‌های با ارزشی هستند و می‌توانند ارزش خود را در طول زمان حفظ کنند یا حتی افزایش دهند. از سوی دیگر گردش مالی هتل‌ها با توجه به رونق مداوم گردشگری بالا است.
  • تقاضای مداوم: تقاضا برای اقامت در هتل‌ها در طول سال ها به طور پیوسته در حال افزایش است. این یعنی اکنون صنعت هلت‌سازی و هتل‌داری از امنیت اقتصادی قابل توجهی برخوردا است که در سال‌های آتی نیز تداوم خواهد داشت. چراکه آمار نشان می‌دهد که سفرهای تجاری و تفریحی، جمعیت جهان و تمایل مردم به سفر در سال‌های اخیر روبه افزایش بوده است.

مزایای مالی سرمایه‌گذاری در ساخت هتل

مزایای غیرمالی سرمایه‌گذاری در ساخت هتل

ساخت هتل اما همانطور که اشاره شد فقط مزایای مالی ندارد. رونق گردشگری به تبع رونق هتل‌سازی اتفاق می‌افتد و این منجر به پیامدهای مثبت اجتماعی می‌شود.

  • افزایش اشتغال: ساخت و راه اندازی یک هتل اشتغال‌زا است. در سال ۲۰۲۳، ساخت و راه اندازی یک هتل جدید در شهر دبی منجر به ایجاد بیش از ۱۰۰۰ شغل شد.
  • تقویت اقتصاد محلی: هتل‌ها می‌توانند به تقویت اقتصاد محلی کمک کنند. این اتفاق به وسیله افزایش گردش مالی در منطقه مورد نظر رخ می‌دهد.
  • ارتقای گردشگری: بدیهی است که هتل‌ها می توانند به ارتقای گردشگری در یک منطقه کمک کنند که پیامدهای مثبت منطقه‌ای و ملی دارد. به طور مثال افتتاح یک هتل جدید در شهر تورنتو کانادا منجر به افزایش ۲۰ درصدی گردشگری در منطقه شد.
  • بهبود کیفیت زندگی: وقتی رونق اقتصادی در منطقه‌ای رخ هد، اشتغال‌زایی صورت بگیرد به تبع آن زیرساخت‌ها و به طور کلی کیفیت زندگی نیز بهبود قابل توجهی پیدا می‌کند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۱ نشان داد که هتل‌ها می‌توانند به بهبود کیفیت زندگی در یک منطقه با کاهش جرم و جنایت و افزایش دسترسی به امکانات رفاهی و فرهنگی کمک کنند.

عوامل موثر بر سودآوری سرمایه‌گذاری در ساخت هتل

هرچند که سرمایه‌گذاری در ساخت هتل ظرفیت‌های سودآوری و بازدهی بالایی دارد اما نباید ضرورت‌های رسیدن به این سودآوری را هم فراموش کرد. عوامل مهمی بر تبدیل سرمایه‌گذاری ساخت هتل به یک سرمایه‌گذاری مطمئن تاثیرگذار هستند که در ادامه برخی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • موقعیت مکانی: اینکه هتل کجا ساخته شود عامل تعیین‌کننده در سودآوری آن است. هتل‌ها باید در مناطقی با پتانسیل بالای گردشگری ساخته شوند و دارای جاذبه‌های گردشگری، زیرساخت‌های مناسب، و دسترسی آسان باشند.
  • نوع هتل: هتل‌ها مدل‌های مختلف کسب‌وکار را دارند که از هتل‌‌های زنجیره‌ای تا هتل‌های مستقل و بوتیک هتل‌ها را گسترده است. به طور مثال آمارها نشان می‌دهد که هتل‌های لوکس معمولاً سودآوری بیشتری نسبت به هتل های ارزان قیمت دارند.
  • اندازه هتل: اندازه هر کسب‌وکاری در سودآوری آن نیز اثرگذار است. هتل‌های بزرگ معمولاً سودآوری بیشتری نسبت به هتل های کوچک دارند.
  • کیفیت ساخت و خدمات: کیفیت ساخت هتل و سپس کیفیت خدمات آن پس از ساخت تاثیر مستقیم بر جذب مشتریان دارد. جذب مشتری بیشتر نیز مساوی با سود بیشتر است.
  • مدیریت هتل: هتل‌هایی که مدیریتی کارآمد و باتجربه دارند، معمولاً سودآوری بیشتری دارند.
  • شرایط اقتصادی: به طور کلی شرایط اقتصادی کشور بر بازدهی سرمایه‌گذاری‌های مختلف از جمله ساخت هتل نیز اثر دارد. در دوران رکود اقتصادی، تقاضا برای سفر و گردشگری کاهش می‌یابد و در نتیجه سودآوری هتل‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.

عوامل موثر بر سودآوری سرمایه‌گذاری در ساخت هتل

سرمایه‌گذاری در ساخت هتل چه ریسک‌هایی دارد؟

شاید بتوان گفت هیچ سرمایه‌گذاری در دنیا وجود ندارد که بدون ریسک باشد. برخی از مهم‌ترین این ریسک‌های عبارتند از:

  • ریسک مالی: هزینه‌های ساخت و راه‌اندازی یک هتل می‌تواند بسیار زیاد باشد. این هزینه‌ها در فرآیند ساخت نیز می‌توانند مشکل‌زا شوند. اگر هتل به اندازه کافی درآمد نداشته باشد نیز ممکن است نتواند هزینه‌های خود را پوشش دهد و سرمایه‌گذاران در نهایت زیان کنند.
  • ریسک بازاریابی: بازاریابی و تبلیغات در بازار شلوغ امروز کار راحتی نیست و اگر به خوبی انجام نشود به کل سرمایه‌گذاری آسیب خواهد زد.
  • ریسک رقابت: سرمایه‌گذاری در هتل‌سازی باید با درنظرگرفتن مزیت رقابتی انجام شود. چراکه هتلداری صنعتی به شدت رقابتی است.
  • ریسک سیاسی و اقتصادی: شرایط سیاسی و اقتصادی کشور بر سودآوری هتل‌ها نیز تأثیر می‌گذارند. اقتصاد باثبات و فضای سیاسی امن می‌تواند منجر به شکل‌گیری سرمایه‌گذاری‌های مطمئن شود.

چگونه باید مزایا و ریسک‌های سرمایه‌گذاری در ساخت هتل را ارزیابی کرد؟

شناخت ریسک‌های سرمایه‌گذاری در ساخت هتل با ارزیابی آن‌ها متفاوت است. ابتدا باید این ریسک‌ها را شناخت و بعد راه‌های ارزیابی آن‌ها را بررسی کرد.

  • شناخت دقیق بازار: شناخت دقیق و تحقیق درباره بازار هدف می‌تواند کمک کند تا در مورد موقعیت مکانی، نوع هتل و اندازه آن تصمیم گرفته شود.
  • تحلیل مالی: تحلیل مالی می‌تواند به شما کمک کند تا هزینه‌های ساخت و راه‌اندازی هتل و همچنین درآمد احتمالی آن را تخمین زده شود. البته هنگام ارزیابی مزایا و ریسک های سرمایه‌گذاری در ساخت هتل باید از داده‌های واقعی و قابل اعتماد استفاده شود.
  • استفاده از مشاوران حرفه‌ای: مشاور حرفه‌ای و متخصص همواره می‌تواند به شناخت مزایا و ریسک‌های سرمایه‌گذاری در ساخت هتل کمک زیادی کند.

چگونه باید مزایا و ریسک‌های سرمایه‌گذاری در ساخت هتل را ارزیابی کرد؟

تاثیر مثبت هتل ها بر اقتصاد و جامعه

هتل‌ها به عنوان ستون اصلی صنعت گردشگری، نقش بسزایی در تحرک اقتصادی و توسعه اجتماعی جوامع ایفا می‌کنند. فراتر از درآمدزایی مستقیم از طریق اقامت و خدمات جانبی، هتل‌ها تأثیرات مثبت و گسترده‌ای بر اقتصاد و جامعه دارند.

تأثیر اقتصادی

هتل‌ها با ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در بخش‌هایی مانند ساخت و ساز، خدمات، رستوران‌داری و حمل‌ونقل، به رشد اقتصادی منطقه کمک می‌کنند. همچنین، افزایش درآمدهای ناشی از گردشگری به واسطه هتل‌ها، منجر به افزایش درآمدهای مالیاتی دولت و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های شهری می‌شود. از سوی دیگر، هتل‌ها به عنوان یک موتور محرک برای توسعه کسب‌وکارهای محلی عمل کرده و به رونق اقتصاد منطقه کمک می‌کنند.

تاثیر مثبت هتل ها بر اقتصاد و جامعه

تأثیر اجتماعی

هتل‌ها در ارتقاء سطح زندگی جامعه نیز نقش مهمی ایفا می‌کنند. با جذب گردشگران از سراسر جهان، هتل‌ها به معرفی فرهنگ و آداب و رسوم محلی کمک کرده و به تعاملات فرهنگی بین‌المللی دامن می‌زنند. همچنین، هتل‌ها می‌توانند به بهبود زیرساخت‌های اجتماعی مانند امکانات تفریحی، فرهنگی و آموزشی کمک کنند. علاوه بر این، هتل‌ها با برگزاری رویدادهای اجتماعی و فرهنگی، به تقویت روحیه همبستگی و تعامل اجتماعی در جامعه کمک می‌کنند.

سرمایه‌گذاری در هتل؛ فرصت یا چالش؟

در این مقاله مزیت‌های سرمایه‌گذاری در ساخت هتل را مرور و بررسی کردیم. با توجه به آمارها و گزارش‌های جهانی صنعت هتل‌سازی سودآوری در این صنعت بسیار بالاست اما باید همه شرایط و عوامل برای رسیدن به سودآوری در نظر گرفته شود. در این صورت سرمایه‌گذاری در ساخت هتل سرمایه‌گذاری مطمئنی خواهد بود که به رشد اقتصادی محلی و ملی کمک می‌‌کند و پیامدهای مثبت بسیاری دارد.

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *